23948sdkhjf

Under halvdelen giver overskud: Bilka-direktør fastholder ambitiøs plan

Flere af giganterne på det danske dagligvaremarked har slået sig på hjemmelevering af dagligvarer, men Bilka forsøger ihærdet at bide sig fast og vil på sigt være landsdækkende med sit koncept

Ambitionen er landsdækkende - men planerne er stadig et godt stykke fra at være i mål.

Hjemmelevering af dagligvarer i Salling Group-regi er nu placeret i Bilka-kæden, og mens pendanten - Føtex Hjemmelevering - måtte dreje nøglen om sidste år, går det anderledes positivt for Bilka ToGo Hjemmelevering.

Det fortæller Bilka-direktør Mark H. Nielsen til RetailNews. 

Han kunne på den anden side af sommerferien berette, at hjemmeleveringen er udvidet til at dække 60 procent af det danske land - men det er kun, fordi det kan svare sig, at der er lagt yderligere lag på forretningen. 

- Når vi kan se, at der er tilstrækkeligt med interesse omkring nogle af de varehuse, der ikke tilbyder ToGo Hjemmelevering, så udvider vi. Men ikke før, understreger Mark H. Nielsen og tilføjer: 

- Så det skal gerne sprede sig som ringe i vandet, og det er en helt bevidst strategi for at kunne styre omkostningerne til udrulningen. Efterspørgslen fra kunderne skal være der, før vi åbner for et nyt område. Vi vil gerne dække hele landet, når vi kan se, at der er økonomi i det. Men vi har ingen bagkant eller bestemt dato for, hvornår vi gerne vil være landsdækkende.

I skrivende stund kan man finde ToGo Hjemmelevering i Bilka-varehuse i Aalborg, Aarhus, Trekantsområdet, Odense og København.  

- Potentialet er der for, at vi kan lave konceptet i alle 18 varehuse. Men det er spørgsmålet, om vi får brug for det, for vi har flere varehuse, der ligger tæt på hinanden, siger Bilka-direktøren. 

Ikke alle tjener penge

Mark H. Nielsen fortalte til RetailNews mandag, at der hersker et øget fokus på specifikke varekategorier i den fremadrettede plan for kæden. 

Selvsamme strategi er ToGo Hjemmelevering også en del af - og det vil den fortsætte med at være, fastslår direktøren. 

- Det er meget, meget vigtigt, at vi fortsætter med at gøre det på den måde, vi gør det nu, så vi ikke overinvesterer i konceptet. Vi har butikker, der kan lave overskud på det i dag. Men det er jo ikke et overskud tilsvarende på de varer, vi sælger inde i vores varehuse, siger han. 

Mark H. Nielsen tilføjer dog, at "det ikke er alle varehuse, der endnu tjener penge på hjemmelevering". 

- Men det kommer de til. Det er nok en mindre andel, der gør det i skrivende stund. 

Stort udvalg betyder meget

Den absolut største konkurrent for Bilka på markedet for online dagligvarehandel er unægteligt Nemlig.com, der i det seneste regnskabsår omsatte over to mia. kr. 

Oppe i det luftlag er Bilka ToGo Hjemmelevering næppe i skrivende stund, men Mark H. Nielsen ser alligevel muligheder i forhold til at erobre markedsandele fremadrettet. 

- Vores store udvalg betyder en del. Omtrent 30.000 varenumre kan man bestille gennem Bilka ToGo, og det er langt, langt mere end vores konkurrenter. Så vi henvender os også til kunderne på andet end dagligvarer, siger han. 

Bilka-direktøren fortæller desuden, at cirka ti procent af den samlede omsætning på dagligvarer kommer gennem ToGo-forretningen.

Men hvor meget af disse ti procent, ToGo Hjemmelevering tegner sig, kan Bilka-direktøren ikke blive konkret på.  

Salling Group-direktør, Anders Hagh, har desuden tidligere over for RetailNews varslet tilbageholdenhed i forhold til online dagligvarehandel - men mente dog, at den nuværende model med Bilka ToGo Hjemmelevering "giver mening for os". 

Læs mere om det her - ligesom du kan blive klogere på hele konceptet gennem RetailNews' snak med Head of Omnichannel i Bilka, Mette Lauritzen Lovén, her

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.733